Jak tworzyć ciekawe i zachęcające sklepy internetowe

Jak tworzyć ciekawe i zachęcające sklepy internetowe

Nie wszystkie sklepy internetowefunkcjonalne i intuicyjne. Niejednokrotnie zdarzyło się nam trafić na witryny, na których musieliśmy się nieźle nagłowić, żeby znaleźć to, czego szukamy lub przejść przez bardzo długi proces rejestracyjny, aby dokonać zakupu. A przecież zmuszanie klientów do rejestracji w naszym sklepie (i już na pewno nie zmuszanie ich do zgody na newsletter) nie jest wcale konieczne.

Jak zatem tworzyć ciekawe i zachęcające sklepy internetowe, które są łatwe w obsłudze, w których zakupy są przyjemnością. Postaram się w tym krótkim artykule odpowiedzieć na to pytanie.

Warto zacząć od wymienienia elementów składających się na sukces sklepu. A są to:

  • asortyment (wraz z cenami),
  • design, wygląd sklepu,
  • oprogramowanie sklepu internetowego (silnik),
  • promocja sklepu,
  • użyteczność sklepu (tzw. usability).

 

Jeżeli chodzi o asortyment to ciężko tu coś podpowiedzieć. Wiadomo, że każdy, kto zamierza wystartować z działalnością online, przygotowuje się do tego w jakiś sposób, tworząc biznesplan, obserwując konkurencję, badając potrzeby ludzi. Nie warto powielać czegoś, czego w sieci pełno, nie mając nic lepszego (albo tak dobrego), niż konkurencja do zaoferowania. Nie łatwo będzie nam przebić się przez atrakcyjne oferty konkurencji, jeżeli nie będziemy mieli od nich lepszej oferty lub czegoś, co zachęci akurat do nas.

Bardzo ważne, aby sklepy internetowe były czytelne i ciekawe pod względem designu (muszą dobrze się prezentować, aby zachęcać do zapoznania się z ofertą). Wygląd jest w przypadku wirtualnych witryn zakupowych tak samo ważny, jak w przypadku sklepów tradycyjnych. Przecież ulubione sieciówki, które odwiedzamy każdego dnia dbają o wygląd, tworząc rozpoznawalny design. Jest to część wizerunku firmy. Dokładnie tak samo jest z działalnością online.

Oczywiście nie sam wygląd jest ważny, liczy się też wnętrze, czyli oprogramowanie, na jakich działają sklepy internetowe. Oprogramowanie determinuje sposób obsługi sklepu, zarządzania nim. Oprócz tego, że dzięki dobremu oprogramowaniu będzie nam się łatwiej zarządzało witryną, naszym klientom będzie się z niej przyjemniej korzystało. Automatyzacja wielu czynności (dzięki nowoczesnemu oprogramowaniu) znacznie ułatwia i skraca proces dokonywania zakupów w sklepach.

Mamy ciekawy sklep i co dalej? Musimy go jakoś wypromować w Internecie, bo inaczej dowie się o nim jedynie garstka osób. Konkurencja na rynku internetowym (dość spora) motywuje do inwestowania w promocję. Nie powinniśmy się o to jednak martwić, ponieważ rodzajów promocji internetowej całkiem sporo do wyboru, nawet dla tych, którzy nie mają zbyt dużego budżetu na marketing. W sieci promować można bowiem również za darmo, trzeba mieć jedynie twórczy umysł i wiedzę z zakresu najnowszych narzędzi marketingowych.

Na zakończenie warto krótko wyjaśnić pojęcie usability, czyli użyteczności sklepu. Coraz więcej właściciele sklepów stara się na siłę tworzyć coś oryginalnego, ostatecznie oferując ludziom niewygodne sklepy z dziwacznym designem. Prawda jest jednak taka, że ludzie przyzwyczajeni są do codziennego funkcjonowania zgodnie z konwencją. Dokładnie tak samo jest z wirtualną rzeczywistością.

Pewne charakterystyczne rozwiązania, jakie stosują sklepy internetowe powinniśmy pozostawiać nie zmieniając ich. Przykładowo, umieszczanie stałych dla sklepu elementów (koszyk, rejestracja, produkty powiązane, itp.). Umieszczajmy w miejscach, gdzie ludzie ich będą szukać. Inaczej cały proces zakupu i poszukiwań może się wydłużyć, a nawet zniechęcić do sklepu. A przecież nie o to chodzi, szczególnie w sieci.

Comments are closed.