Retro znowu w modzie, moda wysoka odchodzi na bok

Retro znowu w modzie, moda wysoka odchodzi na bok

Każdy sezon przynosi w środowisku modowym nowe niespodzianki. Dla pań, które naprawdę interesują się, a co więcej inspirują modą, często stylizacja nowego stroju jest bardzo wymagająca. Należy dowiedzieć się nie tylko co należy nosić, ale również jak to robić. Dziś trudno jest tak naprawdę nadążyć za masowo pojawiającymi się w modzie trendami. Większość kobiet skupia się raczej na jednym z wielu stylów, który w danym okresie króluje na salonach. Ostatecznie najważniejsze jest jednak to, by dobrze czuć się w swojej stylizacji. Szczególnie wtedy, gdy wybieramy się na spotkanie biznesowe czy nawet na spotkanie z przyjaciółmi. Warto pamiętać o dodatkach, które podkreślają resztę garderoby. Ostatnio modny ponownie stał się styl retro, który objął nie tylko sferę odzieżową, ale także galanterię. Retro są więc dziś zarówno sukienki, jak i torebki damskie czy przypinki do włosów. W ciągu ostatnich lat wspomniany styl przeżywa swój renesans. Chętnie nawiązujemy do tego co było, ponieważ często dzisiejsza moda wydaje się zbyt abstrakcyjna i nieosiągalna, a także nieodpowiednia do naszego stylu życia.

Środki masowego przekazu kreują abstrakcyjne stylizacje

Rozwój mediów przyniósł ze sobą przede wszystkim łączność ze światem. Dostępność prawie każdej grupy do środków masowego przekazu – bez względu na płeć, wiek czy pozycję społeczną – spowodowało, że coraz bardziej w cenie stanie się przyciągnięcie uwagi czytelnika. Konkurencja jest dziś duża. Mnogość programów telewizyjnych zachęca odbiorcę ze wszystkich stron. Wśród kobiet tendencje kierują się raczej w stronę programów o modzie i urodzie. Nie ma w tym jednak nic dziwnego, ponieważ ostatnie dwudziestolecie maksymalnie odmieniło przeciętną Polkę. Do tej pory nie na żarty nazywano ją bowiem kurą domową. Polska kobieta jeszcze do niedawna nie miała dla siebie czasu. Dom i dzieci były jej priorytetem. Na szczęście rozbicie patriarchalnego schematu rodziny pozwoliło przeciętnej przedstawicielce wyswobodzić się ze swojej skorupy i pozwolić sobie na odrobinę przyjemności. Wciąż jednak zauważa się, że zarówno kobiety, jak i mężczyźni w Polsce niezbyt pozytywnie odbierają modę wysoką w telewizji. Dlaczego tak się dzieje?

Moda wysoka popularna na zachodzie

High fashion to dziedzina moda, która na światowych wybiegach przeżywa swoje pięć minut od dobrych kilku lat. W Polsce nie jest ona jednak odbierana zbyt pozytywnie. Wiąże się to przede wszystkim z przeświadczeniem narodu, które błędnie interpretuje tego typu stylizacje. Modę wysoką porównać można bowiem bardziej do sztuki. Z pewnością nie jest to dziedzina o charakterze praktycznym. Polakom ciężko jest przekonać się do tego sposobu wyrażania siebie, ponieważ nie odbierają pokazów mody jako pokazu swojej sztuki i wyrażania własnych emocji. Najprościej będzie odwołać się do tak zwanej sztuki użytkowej. Jeśli ta ostatnia przestaje być abstrakcyjna, to moda może przestać być funkcjonalna. Wydaje się jednak, że społeczeństwu polskiemu jeszcze trochę zajmie przekonanie się do tego typu wystąpień. Przełamaniem bariery mogą być na przykład coraz częściej publikowane w telewizji światowe wybiegi czy też programy takie jak Top Model.

Retro przeżywa swój renesans

moda vintageNajlepiej u Polaków sprawdza się to, co już było i jest również praktyczne. Ostatnio w mediach propaguje się powracający styl retro. Warto zauważyć, że kilka lat temu do Polski trafiła podobna tendencja. O ile coraz częściej mężczyźni także zaczynają zwracać uwagę na najnowsze trendy, o tyle retro nie przyjmuje się za każdym razem w tej części społeczeństwa. Z kolei w przypadku pań jest zupełnie inaczej. Grochy, paski i przepaski na włosy ciągle są w cenie. W tym sezonie doskonale dały o sobie znać pastelowe kolory. Pistacjowy czy brzoskwiniowy to barwy, które najczęściej można było spotkać na ulicach. Zarówno w przypadku sukienek czy gadżetów takich jak modne torby damskie. W przypadku tych ostatnich warto zajrzeć na stronę http://www.etui-vintage.pl/, na której znajduje się duży wybór gadżetów w tym stylu. Skąd tak duże zainteresowanie stylem retro? Do końca nie wiadomo, ale z pewnością przyczyniają się do jego fascynacji papierowe tygodniki i miesięczniki dla kobiet. Dla przykładu pierwszy polski miesięcznik lifestylowy dla mężczyzn pod tytułem Logo propaguje zupełnie inny styl. Mężczyzna ma być nowoczesny i praktyczny. O stylu retro raczej nie znajdziemy tam żadnej istotnej wzmianki. Taka rozbieżność ma związek między innymi z tym, że w Polsce metroseksualizm ciągle jest tematem tabu. Mężczyźni zaczynają dbać o siebie, jednak wciąż robią to raczej w ukryciu.

Należy pamiętać, że życie codzienne nie jest wybiegiem na fashion weeku. Stylizacje kreowane dziś przez znanych projektantów na całym świecie obejmujące nie tylko odzież, ale również torebki damskie, paski czy buty, są na ogół zupełnie niepraktycznie i nie znajdują zwolenników wśród przeciętnej przedstawicielki płci pięknej. Wyjaśnia to przede wszystkim fenomen tak zwanej mody wysokiej. Ma ona nie tyle zyskać wymiar funkcjonalny, co zabawić i zainteresować, a często nawet zaskoczyć lub zaszokować odbiorcę środków masowego przekazu i nie tylko. Wszelkiego rodzaju konkursy modowe wygrywają ci, którzy wykażą się największą ekstrawagancją i pomysłowością. Wydaje się, że w najbliższych latach taka tendencja nie ulegnie zmianie. Dlatego też warto przede wszystkim kierować się nie tym, co aktualnie pokazuje się na światowych wybiegach, a raczej własnym smakiem i samopoczuciem. Inspiracją mogą stać się ewentualnie magazyny kobiece, choć i te często przesycone są abstrakcjonizmem i ekstrawagancją wielkiego świata mody – szczególnie jeśli mowa o magazynach typu lifestyle.

 

Comments are closed.